วันพฤหัสบดีที่ 16 กรกฎาคม พ.ศ. 2552

Math talk

Math talk

Most of us remember our own mathematics classes as being a very quiet time of the school day. Teachers did most of the talking : explaining a concept, asking questions and giving instructions. Students worked independently and silently at their desks. There was little opportunity for Math Talk and student interaction.

The new curriculum recognizes that mathematics is a way to communicate. Communication is an important mathematical process that should be encouraged in all learning activities.

Student need opportunities to talk to each other about mathematics. They need to feel free to ask questions of the teacher and of their peers. As children are busy doing their mathematics activities, they need to talk about what they are doing, why they are doing it, and what they are learning. When children verbalize their thinking, it helps them to internalize concepts successfully.

Talking about mathematics is not just giving answer to question like 8 + 6 = ? It’s using language to make sense of things. It help students clarify their ideas. It helps them to connect new concepts to what they already know. It helps them to solve problems.

Teacher, parents and others can encourage Math Talk, first and foremost, by being good listeners. When we listen to children talk about how they arrived at particular solutions, we get a picture of how each child is thinking and that child’s level of understanding. We can encourage children to explain their ideas clearly. We can help them to organize their ideas by asking questions that focus their thinking. We can ask open-ended questions that promote Math Talk.


Math Talk

พวกเราส่วนใหญ่ ยังจดจำห้องเรียนคณิตศาสตร์ของพวกเราในแบบที่เห็นห้องเรียนเงียบสงบ อาจารย์ทุกคนใช้เพื่ออธิบายแนวความคิด ตั้งคำถามและให้คำสั่ง
นักเรียนลงมือทำงานด้วยตัวเอง อย่างเงียบๆ บนโต๊ะของเขามีโอกาสเพียงเล็กน้อยที่จะมีการ Math Talk และโต้ตอบระหว่างครูกับนักเรียน
หลักสูตรใหม่ได้จำแนกไว้ว่า คณิตศาสตร์เป็นหนทางหนึ่งของการสื่อสาร การสื่อสารเป็นกระบวนการทางคณิตสาสตร์อย่างหนึ่งที่สำคัญยิ่ง ที่จะต้องได้รับการส่งเสริมในกิจกรรมการเรียนรู้ทั้งหมด
นักเรียนต้องการโอกาสที่จะพูดคุยเกี่ยวกับคณิตศาสตร์ พวกเขาต้องการที่จะมีโอกาสได้ถามคำถามกับครูและเพื่อนของเขาเอง ในขณะที่เด็กๆกำลังยุ่งอยู่กับการทำกิจกรรมทางคณิตศาสตร์ พวกเขาต้องการที่จะพูดเกี่ยวกับสิ่งที่พวกเขาทำอยู่ ทำไมพวกเขาต้องทำสิ่งนั้น และอะไรที่พวกเขาเรียนรู้ เมื่อเด็กๆได้พูดในสิ่งที่พวกเขาคิด มันจะช่วยให้เขาจดจำแนวความคิดได้เป็นอย่างดี
การพูดเกี่ยวกับคณิตศาสตร์ไม่ใช่แค่การถามคำถาม เช่น 8 + 9 = ? มันเป็นการใช้ภาษาเพื่อทำความเข้าใจสิ่งต่างๆ มันช่วยให้นักเรียนมีความชัดเจนทางด้านความคิด มันช่วยให้พวกเขามีความชัดเจนในด้านความคิด มันช่วยให้เขาเชื่อมโยงแนวความคิดใหม่กับสิ่งที่พวกเขามีอยู่แล้ว มันช่วยให้พวกเขาสามารถแก้ปัญหาได้
ครู ผู้ปกครองและคนอื่นๆ สามารถส่งเสริม Math Talk อย่างแรกคือ การเป็นผู้ฟังที่ดี เมื่อเราได้ฟังเกี่ยวกับเด็กๆพูด เกี่ยวกับพวกเขาสามารถเข้าถึงวิธีการแก้ปัญหาได้อย่างไร พวกเขาจะเห็นภาพความคิดของเด็กๆว่าเป็นยังไงและเห็นว่าระดับความเข้าใจของเด็กเป็นยังไง เราสามารถส่งเสริมเด็กๆให้อธิบายความคิดของเขาได้อย่างชัดเจน พวกเราสามารถช่วยพวกเขา จัดการกับความคิดของพวกเขาด้วยการตั้งคำถามที่มุ่งถึงแนวความคิด พวกเราสามารถตั้งคำถามปลายเปิดที่แสดงถึง Math Talk

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น